Woensdag 30 augustus 2023, dag 7, Vianden- Clervaux- Vielsalm- Malmedy, 97 km in 5 uur met 1365 hm

30 augustus 2023 - Malmedy, België

We zijn nu weer in België en goed aangekomen in Malmedy. De wegen zijn hier weer slecht met veel gaten in het grove asfalt.

Gisteravond hebben we voor de 2e keer gegeten in La Poste bij een Portugese gastvrouw. Zij beheert een gezellig restaurant voor de plaatselijke bevolking, het is er gezellig druk. We krijgen allemaal weer een groot bord voorgeschoteld met een lekker stuk vlees, wat sla en heel veel Belgische frites. We kwamen de 1e keer frites tekort, maar nu heeft ze veel meer aardappels gebakken. Op tafel staat een grote fles mayonaise en ketchup en die we spuien we helemaal leeg.

Bij thuiskomst had ik een bolle buik en een rozig gevoel door het vele bier. Ik viel meteen in een diepe slaap. Vaak heb ik in de nanacht mijn droge keel met veel water moeten spoelen.

Vanmorgen hebben we genoten van een heerlijk uitgebreid ontbijtbuffet in Auberge de L’ Our. Helaas is het bij het vertrek mistig en het is maar 8 graden. Er is rond de middag veel regen voorspeld bij Vielsalm en Malmedy.

Warm gekleed gaan we “en route”, maar al snel moeten de jasjes uit. Er moet vandaag veel geklommen worden.

De koffie-stop is hoog op een berg bij de Abdij van Clervaux. Zelfs Sjef kon hier komen met de volgwagen en dat is een compliment waard. We zien een benediktijner non lopen in zwarte kledij en op sandalen.

In Vielsalm hebben we geluncht langs een meer onder de bomen bij vissers. We waren getuige van de vangst van een 60 cm lange karper. Een brutale witte gans probeerde een broodje met ons mee te pikken. Zelfs vogelaar Cees S. had moeite het gedrag van die gans in te tomen.

Het ging steeds harder regenen en vlakbij was een groot restaurant met een wintersport interieur. Daar hebben we gezellig koffie gedronken. We genoten daar van conferences van Jules Deelder en Andre van Duin op YouTube.

Om 15 uur namen we de kortste weg naar Malmedy over een kletsnatte weg. In een prieel hebben we ook nog een keer moeten schuilen tegen de harde regen.

Bij Trois-Ponts was de weg afgesloten. Paul vond een alternatieve route over een baggerig geitenpaadje. Daar kon ik het spoor niet houden op mijn smalle racebandjes en ben in de brandnetels gevallen.

Vannacht slapen we heel luxe in het centrum van Malmedy. Onze volgwagen staat namelijk op een afgesloten binnenplaats voor 3 luxe appartementen. Gezellig hebben we daar de finish van de Vuelta kunnen kijken met bier, pinda’s en chips. De fietsen en onze schoenen zijn daarna buiten van de bagger ontdaan met water uit ons afwasteiltje.

Zometeen gaan we, na het douchen, het centrum van Malmedy onveilig maken.

Morgen slapen we weer in Nederland, langs de Maas in Maastricht.