Geboorte, doop en operaties van onze 3e dochter Evelyn.

30 november 1984 - Oss, Nederland

Wijnie was eind 1981 voor de 3e keer zwanger geworden. Na een relatief makkelijke zwangerschap beviel ze pas na 42 weken op 13 oktober 1982 van onze 3e dochter Evelyn. De zwangerschap en bevalling heb ik zelf begeleid, maar helaas moest ik Wijnie ’s nachts insturen naar het St Anna Ziekenhuis in Oss vanwege een voorhoofdsligging. Collega van de Velden heeft Evelyn (4200 gram zwaar) gehaald met een vacuümextractie.

Evelyn ontwikkelde zich goed en ging snel staan, maar wilde niet gaan lopen. Pas op 15 maanden werd door het CB bureau bij Evelyn een heupluxatie herkend. Ze werd opgenomen in de Maartenskliniek in Nijmegen en moest na het klieven van de adductoren in de lies nog 6 weken in tractie liggen. Daarna werd een operatieve repositie van de rechter heup verricht. Met beide benen in het gips kwam ze na 3 maanden weer thuis. Dat was voor ons een moeilijke en erg drukke periode. Wijnie ging elke morgen in Nijmegen op bezoek om Evelyn te verzorgen. Ik reed elke middag naar Nijmegen en kwam pas na 19 uur thuis. Vaak reed ik terug met de ouders van Noortje van Bergen of de ouders van het Turkse meisje Havva, vanwege dezelfde handicap.

Evelyn heeft de hele voorjaar van 1984 gips moeten dragen en kreeg in de zomer een spalk. Wat hield Evelyn zich kranig, maar ze werd ook erg verwend. We hebben veel door Oss en langs het strand gewandeld met Evelyn in een bolderwagen. In het voorjaar van 1985 vond de 3e operatie plaats, een “pandak plastiek met een variserende osteotomie”, hierbij werd de heupkom dieper gemaakt en de stand van het bovenbeen gecorrigeerd. Later is gebleken dat deze 3 operaties fabelachtig goed gewerkt hebben, want Evelyn heeft inmiddels  zonder problemen halve marathons gelopen.