Het huwelijk van mijn broer Jaap met Ria van Gaalen op 30 december 1974

30 december 1974 - Hazerswoude-Dorp, Nederland

Tijdens een waarneming in september 1974 kwamen mijn ouders plotseling op bezoek in Rockanje. Mijn broer Jaap en Ria wilden namelijk gaan trouwen. Ze konden gaan wonen in het onbewoonbaar verklaarde huisje met een koeienstal aan de Voorweg in de Butterpolder, op voorspraak van Wijnie. Daar waren mijn ouders helemaal niet blij mee.

Mijn schoonvader Kees had namelijk nog 4 hectare weiland in de Butterpolder aan de noordkant van de Voorweg. Mijn schoonouders waren net verhuisd van de boerderij Nicolineburg naar een mooie bungaluw in de Torengaarde in Hazerswoude. De boerderij met 20 hectare weiland langs de Voorweg was verkocht aan Albert van Nierop. Ons huisje in het "laagje" werd buiten de verkoop gehouden. Ook de 41 hectare bouwland langs de Hoogeveenseweg hield hij zelf en daar bouwde hij een grote landbouwschuur. De koeien van de boerderij Nicolineburg waren ook verkocht, maar voor de 6 koeien in de Butterpolder zocht vader Kees een melker. Broer Jaap hoefde geen huur te betalen, als hij dagelijks voor mijn schoonvader de 6 koeien wilde melken.

Jaap en Ria waren er blij mee, maar mijn ouders niet. Jaap was namelijk net geslaagd voor de HTS elektrotechniek. Als hij ook op de Voorweg ging wonen kon hij dan overdag bij Installatiebedrijf van Aalst in Hazerswoude gaan werken en Ria kon blijven werken in een boekwinkel in Leiden.

Op 30 december 1974 is het stel getrouwd. Mijn ouders waren daar dus helemaal niet blij mee, want in 2 jaar tijd waren hun 2 oudste zonen jong getrouwd en bleef alleen de 14 jarige Paul mijn ouders op de boerderij in Gouwsluis achter.

Helaas hebben Jaap en Ria maar kort in Hazerswoude gewoond. Op 24 december 1975 werd namelijk bij mijn vader longkanker geconstateerd en vanaf die datum is Jaap boer geworden op het ouderlijk bedrijf van mijn vader. Dat was op zich erg bijzonder, want  Jaap zei in zijn jonge jaren altijd "ik word later nooit boer". Jaap speelde vroeger altijd met technisch speelgoed, maar door het melken van de koeien in Hazerswoude, met hulp van zijn vrouw Ria, is daar wellicht de liefde voor de veehouderij ontstaan. Wel heeft  Jaap tijdens zijn leven altijd met machines gewerkt. Persoonlijk vond ik hem een "technische boer"

Toen mijn vader ziek werd, bouwden Jaap en Ria snel een houten huisje in de boomgaard bij de boerderij in Alphen. Mijn vader overleed op 14 april 1976 en mijn moeder verhuisde in december 1979 met mijn broer Paul en oom Piet naar Beinsdorp bij Hillegom.

In 1988 zijn Jaap en Ria met 4 kinderen naar Canada geëmigreerd en de boerderij in Alphen werd verkocht aan 2 buren Aart de Jong en Jaap Stapper.

Op 17 mei 2001 is Jaap plotseling overleden door een bedrijfsongeval op zijn boerderij in Canada.