Sollicitatie Groepspraktijk Lievekamp en verhuizing naar Oss (april 1975)

26 april 1975 - Oss, Nederland

Mijn dienstkameraad Ton Cleofas maakte mij begin maart 1975 er op attent dat er in een advertentie van het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde voor een grote 3 mansmaatschap in Oss een 4e huisarts gezocht werd. In een groepspraktijk werken leek mij ideaal door mijn slechte ervaringen in Rockanje. Ik pakte meteen de telefoon en kreeg Cees Gerhardt aan de lijn. Van Cees mocht ik meteen komen solliciteren met een gesprek en tevens een bezichtiging van een moderne groepspraktijk in Oss. Een week later werden Wijnie en ik voor de 2e ronde op het avondeten uitgenodigd bij Cees Fontein en daarna nog koffie met een glas wijn bij Cees Gerhardt thuis. Daarbij waren ook Frans van Asselt en de dames aanwezig voor een kennismaking.

Tijdens het feestdiner in restaurant de Zwaan in Katwijk ter gelegenheid van het 25 jarig huwelijk van mijn schoonouders kreeg ik een telefoontje: “jullie mogen naar Oss komen” De volgende morgen kolonel Feenstra gebeld met de mededeling dat ik een huisartsenpraktijk in Oss gevonden had en ik per 1 mei 1975 de dienst wilde verlaten. Hij ging schoorvoetend akkoord en zo was ik binnen een jaar de militaire dienst alweer uit.

Een huurhuis stond leeg in Stormstraat 8 in Oss, dat konden we al per 1 april huren. In 3 weken tijd werd het hele huis door ons geverfd en behangen. In één slaapkamer boven maakte ik een spreekkamer en de kinderkamer van Monique kon bij een weekend- of avonddienst omgetoverd worden tot een wachtkamer. Huisman Wooninrichting uit Hazerswoude heeft in één dag het hele huis bekleed met biezenmatten op de vloer en oranje gordijnen voor de ramen.

Op donderdag 24 april zijn we naar Oss verhuisd met hulp van zwager Cor Oudijk. Al onze huisraad en zelfs bomen uit de tuin pasten in een kleine vrachtwagen. Intussen had ik ook nog een oranje Citroen GSA break gekocht bij Garagebedrijf  van de Loop in Oss. Geld voor de verhuizing en een nieuwe auto hadden we niet, maar hypotheekadviseur Piet Weyers maakte gelukkig snel 10.000 gulden over op onze bankrekening. Hij had daarbij natuurlijk de verwachting dat hij mij later ging financieren voor het betalen van goodwill, een aandeel inkopen in de Groepspraktijk Lievekamp en de aankoop van een huis.

Twee dagen na de verhuizing gingen we nog inkopen doen bij de Makro in Delft. Veel spullen en zelfs een nieuwe fiets werden daar gekocht en in de nieuwe auto geladen. Monique kon nog net in de auto bij Wijnie op schoot zitten tussen alle gedane inkopen. We wilden toch nog even langs gaan bij Anton en Tineke Blom in Rijnsburg. Twijfelend over de route en door het slechte uitzicht in de overvolle auto reed ik langzaam een voorrangsweg op. Ik zag daardoor een 2CV met erin 4 voetballers van rechts over het hoofd. Een aanrijding was het gevolg: de neus van mijn Citroen was dusdanig naar links gebogen, dat mijn linker portier niet meer openging, terwijl de eend tegen mijn rechter voorwiel geparkeerd stond. De 2CV was total loss en de dronken voetballers waren zo boos, dat ze de politie erbij gehaald moest worden voor een proces verbaal. De agenten vroegen echter op deze zaterdagmiddag of er alcohol in het spel was. Dat konden de jongens niet ontkennen en zij moesten mee naar het bureau voor een bloedtest. Ik heb gelukkig daarna nooit meer iets van die voetballers gehoord. Mijn splinternieuwe auto was behoorlijk kapot, maar de verzekering dekte de schade. Hoe het met de 2CV4 afgelopen is weet ik niet.

Zo begon onze nieuwe levensfase in Noord Brabant met een aanrijding in Rijnsburg.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl