Kookclub Cercle des Gourmets de Bois le Duc

31 juli 1986 - Oss, Nederland

Onze naaste buren Hans en Marian Noz nodigden ons elk jaar uit voor een huiskamer diner. Wijnie en ik werden dan verrast op de meest exquise gerechten uit hun eigen keuken. De recepten kwamen uit de koker van de Kookclub de Cercle des Gourmets de Bois le Duc in Sint Michielsgestel. Elke woensdagavond ging Hans daar met vrienden koken in een professioneel ingerichte keuken van Gasterij de Zwaantjes. Ik had geen enkele ervaring met koken, want mijn moeder kookte alleen maar de Hollandse pot en ik had nooit het initiatief getoond zelf te gaan koken. Toch hou ik van lekker eten, ondanks het feit dat mijn reuk en smaak niet verfijnd zijn.

Hans heeft mij geïntroduceerd binnen zijn culinaire kringen en na het bakken van een omelet mocht deelnemen aan het kookgebeuren van deze gezellige ondernemers. Elke woensdagavond maakten we met elkaar een 3-gangen diner onder leiding van een chef-kok. Het hoogtepunt van de avond was natuurlijk het genieten van het resultaat. De tafel was intussen gedekt door een aardige dame en gedurende de avond bediende ze ons, vulde de wijnglazen bij en deed na afloop de afwas.

Helaas heeft deze cursus bij mij na 3 jaar niet geleid tot een bijzondere kookkunst, maar de avonden waren voor mij wel erg onderhoudend en gezellig. Als dank heb ik de mannen  met hun dames in zomer van 1986 bij ons in de tuin uitgenodigd voor een BBQ, waarbij zelfs een speenvarken van het spit verorberd werd.