Nieuwbouw praktijkpand Molenstraat 70 in Oss

1 april 1984 - Oss, Nederland

De Groepspraktijk huurde bij de RaboBank de 2e etage van het bankgebouw. De huur was in de jaren 70 door de indexering enorm gestegen en de ruimte was te klein voor een 5e huisarts. Aanvankelijk wilden we een gezondheidscentrum met wijkverpleging en maatschappelijk werk oprichten. In Oss werkten toen 20 huisarten over de hele stad, maar de andere disciplines werkten wijkgericht. Uiteindelijk kozen we toch voor een HOED (HuisartsenOnderEénDak) constructie. Ik ging in het centrum van Oss een nieuwe locatie zoeken voor nieuwbouw. Het werd “turn-key” project met Project-ontwikkelaar van der Looy in het Plan Eminos op het terrein van de vroegere kistenfabriek en de latere koekfabriek Eminos. Wij gingen aan de Molenstraat op de begane grond 600 meter bebouwen en daarboven kwamen nog 2 bouwlagen appartementen. Achter de praktijk was een parkeerplaats voor 6 auto's.

Naast onze praktijk aan de Molenstraat kwam de 4e apotheek in Oss. Apotheker Paul Peterse van de Heuvel-apotheek vond dat hij de “meeste  rechten” had, tot ongenoegen van apotheker Ies Keijzer van apotheek Sterrebos in de Ruwaard. Op Ussen was apotheker Magdy Ramsy gevestigd, eerst aan de Kromstraat later aan de Opaalweg.

In het project Eminos heb ik de nieuwe praktijk getekend met 5 spreekkamers en een grote behandelkamer. Berghege was de aannemer en Emiel van Donzel de projectbegeleider. Met hen heb ik, als bouwpastoor, het plan tot uitvoering gebracht.

Op 1 april 1984 is de Groepspraktijk Lievekamp verhuisd van Raadhuislaan 7 naar Molenstraat 70 en kon Raymond Broeders zich daarna als 5e huisarts met ons associëren.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl