Mijn overwegingen mijn levensreis met Wijnie in verhalen op te schrijven.

9 augustus 1949 - Katwijk aan Zee, Nederland

Voor de kinderen en kleinkinderen van Wijnie Buitenhuis en Gert Cramer

Al jaren genieten Wijnie en ik van het televisieprogramma  “Verborgen Verleden”.

Prominente Nederlanders proberen in dat programma, met hulp van experts, te achterhalen van welke voorouders ze afstammen. Het is ontzettend interessant te ontdekken wie je voorouders zijn en wat ze allemaal gedaan en beleefd hebben. De vraag die ik mij nu gesteld heb: welke verhalen, eigenschappen of karaktertrekken zijn nog bekend bij mijn voorouders?

Helaas beschik ik niet over de experts van het televisieprogramma, die voor mij uitzoeken hoe onze familielijnen lopen. Om aan mijn gegevens te komen had ik achteraf veel meer over vroeger moeten praten met mijn ouders en grootouders. Echter in mijn jeugd was ik helaas nog niet zo geïnteresseerd in mijn verleden. Pas als je ouders overleden zijn kom je er achter dat je nog zoveel aan je ouders had willen vragen, maar dan is het te laat.

Als je ouder wordt, ga ik steeds meer nadenken over je eigen verleden. Veel dingen uit de jeugd staan mij nog helder voor de geest. Nu heb ik de tijd, ben ik nog helder van geest en heb ik ook het plezier om de verhalen uit mijn leven op te schrijven, zodat mijn nakomelingen er, hoop ik, van kunnen genieten. Wijnie en mijn 3 dochters Monique, Annemarie en Evelyn kennen natuurlijk meeste verhalen al. Maar onze kleinkinderen hebben echter geen enkel idee waar hun "opa fiets" of "oma dropje" vandaan komen. Daarom leek het mij een mooi plan om op ons 50-jarig huwelijksfeest alle kinderen en kleinkinderen een boek vol met mijn levensreis-verhalen en foto's cadeau te doen.

Hiernaast staat staat een fotocollage van de 9 huizen, waarin Wijnie en ik tot op heden gewoond hebben. Elk huis heeft zijn eigen geschiedenis en aanvankelijk had ik ons leven in 9 hoofdstukken geknipt.

• Hoofdstuk 1 is de periode vanaf mijn geboorte tot 1963.
  • Hoofdstuk 2 is de periode vanaf de geboorte van Wijnie tot 1951
  • Hoofdstuk 3 is de periode van de nieuwe boerderij tot mijn huwelijk in 1972.
  • Hoofdstuk 4 gaat over Wijnie in haar ouderlijk huis in Hazerswoude vanaf 1947.
  • Hoofdstuk 5 is de periode 1972- 1975 in het arbeidershuisje naast de boerderij
  • Hoofdstuk 6 gaat over de komst Oss en de 2 jaren in het huurhuis in de Stormstraat
  • Hoofdstuk 7 is de periode 1977- 1997 in de Amsteleindstraat in Oss
  • Hoofdstuk 8 is de periode 1997 - 2015 in de Bartoklaan in Oss
  • Hoofdstuk 9 is de periode 2015 tot heden in Katwijk aan Zee

Mijn levensreis-verhaal begint dus met mijn geboorte in 1949 op een boerderij in Gouwsluis bij Alphen a/d Rijn.  Al schrijvende kwam ik er echter achter dat veel verhalen door de hoofdstukken heen gingen lopen. Daarom zijn het nu 93 verhalen geworden in plaats van 9 hoofdstukken.....

Achterin het boek staan nog 13 verhalen over onze voorouders, 3 verhalen over onze dochters en 1 verhaal over onze kleinkinderen. Elk verhaal heb ik geprobeerd met foto's + onderschrift aan te vullen, maar niet bij elk verhaal paste een foto.

Bij dit boek krijgen jullie ieder nog een aparte bijlage met je eigen persoonskaart.

Veel plezier met het lezen en kijken.

Liefs van Wijnie Buitenhuis en Gert Cramer.

Katwijk aan Zee, 29 juni 2022