De geboorte van Gert (Gerardus) Cramer op 9 augustus 1949 in Alphen a/d Rijn

30 september 1949 - Alphen aan den Rijn, Nederland

In de opkamer van de boerderij aan de Kortsteekterweg 59 ben ik op dinsdagmorgen 9 augustus 1949 geboren. Het werd daarna een prachtige zonnige dag met 22 graden.

Onze huisarts Gerard Jongeneel uit Boskoop heeft de zwangerschap en bevalling van mijn moeder Mien begeleid.

Gerard Jongeneel is een volle neef van mijn vader, hij is de enige zoon van tante Annigje, een oudere zus van mijn oma Wil Karreman.

Mijn geboorte moet voor mijn moeder erg spannend zijn geweest. Ze wilde net als haar moeder Kee (11 kinderen) en haar schoonmoeder Wil (11 kinderen) een groot gezin. Een jaar eerder was ze thuis al bevallen van een dood jongetje, ten gevolge van een navelomstrengeling. Een jaar na mijn geboorte zou ze nog een keer thuis bevallen en ook weer van een dood kind, nu een meisje. Daarna beviel ze nog 4 keer met een keizersnede in het Diakonessenhuis in Leiden van Jaap op 22 mei 1952, Dicky op 22 juli 1955, Wilco op 8 jan 1958 en Paul op 24 feb 1960.

Tijdens haar zwangerschappen had ze altijd last van een hoge bloeddruk en moest daarvoor naast veel bedrust ook een streng zoutarm dieet houden. Ali van Leeuwen, de één na oudste zuster van mijn moeder, was gedurende 10 dagen de kraamverzorgster voor dag en nacht na de eerste 5 geboortes.

Mijn ouders hadden bij hun huwelijk op 7 mei 1947 in de Gereformeerde Kerk van Koudekerk moeten beloven hun pasgeboren kinderen te onderwerpen aan een “vroegdoop”. De vaders van de pasgeborene houden dan hun kind ten doop op de eerste eredienst in de kerk na de geboorte. Een vroege doop brengt namelijk op tijd “heil voor het kind” mee. Een pasgeboren kind mag deze heil niet ontlopen in een tijd met veel kindersterfte.

Op zondag 14 augustus, 5 dagen na mijn geboorte, ben ik dus al gedoopt in de Maranatha Kerk aan de Raadhuisstraat in Alphen a/d Rijn. Mijn moeder is bij mijn doop niet aanwezig is geweest, want een kraamvrouw moet 10 dagen bedrust houden. Het was die zondag een prachtige zonnige dag, dat is te zien op foto’s na de kerkdienst, genomen op het erf bij de boerderij.

Ik was een “huilbaby”, want op advies van opa Cramer, kreeg ik als baby voor het slapen gaan in de wieg altijd een doekje op de borst gelegd, gedrenkt in de brandewijn.