De eerste herinneringen uit mijn jeugd  (1953 - 1954)

30 juni 1955 - Alphen aan den Rijn, Nederland

Mijn 1e herinnering uit mijn jeugd is een val van de fiets. Mijn moeder had een bus blauw-grijze muurverf gehaald bij haar zus Annie Reijneveld- van Leeuwen in de Lage Waard in Koudekerk. Met deze muurverf werd de onderste stuk van de buitenmuur beschermd tegen het opspattende regenwater. Ons rieten dak van de boerderij had namelijk geen dakgoot en het regenwater viel dus loodrecht naar beneden op het grind van het boerenerf. Op de terugweg naar huis zijn we gevallen. Mijn jongere broertje Jaap zat voor op de fiets in een zitje aan het stuur, naast een grote bus verf die ook aan het stuur hing en ik zat achterop. Moeder Mien kon op een fiets met 2 kinderen en een zware bus verf de steile helling tegen de hoge ’s Molenaarsbrug over de Heimans Wetering niet halen. Nooit zal ik vergeten dat mijn mooie kleren besmeurd waren met verf, toen we allemaal op straat lagen.

Op 4-jarige leeftijd mocht ik naar de Christelijke Kleuterschool bij juffrouw Burggraaf en juffrouw Pothuis. Dat was bijzonder, want deze kleuterschool ligt aan de overkant van de Oude Rijn. Pas in 1953 is bij Gouwsluis een brug aangelegd over deze rivier. Voor die tijd moest je met een pontje naar de overkant. Ik was het eerste kind van de Lage Zijde, die naar die kleuterschool ging. Alle kleuters in mijn klas woonden aan de Hoge Zijde van de Oude Rijn. Mijn moeder of een dienstbode Annie Overes brachten mij lopend naar school. We liepen dan langs de boerderij van de Jong vlakbij de nieuwe brug. Mijn buurjongen Jan de Jong (van mijn leeftijd) ging niet naar de kleuterschool, want daar leerde je toch niets. Er is toen een keer brand uitgebroken in de hooiberg, veroorzaakt door spelende kinderen (Jan de Jong?) met lucifers in het hooi. We hebben vanaf het schoolplein naar de brand gekeken aan de andere kant van de Oude Rijn en dat maakte op alle kleuters en de 2 juffrouwen veel indruk.