Wijnie verschijnt in mijn leven (najaar 1969)

27 juni 1972 - Alphen aan den Rijn, Nederland

In het najaar van 1969 was er een diës-feest in de kelder van de studentenvereniging SSR aan de Hogewoerd in Leiden, de dames werden in het lang verwacht. Mijn studievriend Pieter Stolwijk en ik hadden ons opgegeven voor het feest met dixieland-muziek en we wilden graag een meisje meenemen.

Van mijn vader had ik gehoord dat er bij de familie Buitenhuis in Hazerswoude op een grote boerderij 4 mooie dochters woonden. Ik trok mijn stoute schoenen aan en belde 01728-9136. Ik krijg Wijnie aan de lijn en deed mijn verhaal. Ze had er veel zin in en wilde haar jongere zuster Gea ook wel mee vragen. Op die bewuste vrijdagavond reed ik in de zwarte Opel Kapitän van mijn ouders naar de Voorweg in Hazerswoude. Na het aanbellen verschijnt er een mooie blonde jongedame aan de voordeur in een witte blouse met kant en een lange groene corduroy rok. Wijnie vertelde dat Gea op het laatste moment had afgebeld, zodat we Pieter Stolwijk die avond moesten teleurstellen. Wijnie wist echter wel raad: “misschien heeft Sineke de Witte zin om mee te gaan”. Dat leek mij een geweldig plan, want Sineke kende ik. Ze had bij mij in de 3e klas op de HBS gezeten en Sineke was een gezellige blonde creative meid met een lange paardenstaart.

Ik belde Sineke en een half uur later stond ook zij in het lang voor ons klaar in de Dorpsstraat. Pieter was blij verrast toen ik met 2 prachtige dames op het feest verscheen en we maakten er een mooie avond van. Een maand later ging ik met Wijnie nog een keer samen dansen in de HiFi discotheek aan de Breestraat en daarna hadden we verkering.

Vanaf die tijd reed ik de 10 kilometer meestal 2 keer in de week, op de bromfiets van mijn broer Jaap, door het Rietveld naar Hazerswoude. Op woensdagavond en in het weekend zaten we dan samen om de week op het vrijers-bankje in de erker van de woonkamer. ’s Zondags gingen we wel eerst naar de Hervormde kerk in Hazerswoude of naar de Gereformeerde kerk in Alphen. Wijnie zat in een jeugddienst-commissie en hielp elke maand een zondagavond-kerkdienst organiseren. Ze declameerde dan voor de preekstoel in de kerk een prachtig gedicht of las een religieus verhaal voor. Gitaar-muziek met zang werd eerst door de Hervormde dominee Boer nog niet op prijs gesteld, maar begin jaren 70 is deze Bonds-dominee toch met de tijd meegegaan door jeugd in de kerk deel te laten nemen aan een kerkdienst met moderne muziek.

Wijnie zat tijdens haar opleiding op de kleuterkweek in een buitenklas in Den Haag met onder andere Cocky, Lida en Nelleke. Haar vriendinnen leerde ik op het eindexamenfeest kennen, want Wijnie gaf in 1970 thuis op de boerderij een afstudeer-feest. Wijnie droeg die avond een witte korte jurk, waarbij haar borsten en benen mooi tot uiting kwamen. Ze solliciteerde daarna meteen voor een baan via mevrouw Oudbeijerse op een kleuterschool in Waddinxveen, bij de hoofdkleuterleidster Jannie vd Torre. Een jaar later ging Wijnie ook nog de hoofdakte doen om zelf hoofdleidster te kunnen worden op deze school.

Met de grote zwarte Opel Kapitän van mijn ouders of in de groene Simca 1301 van mijn schoonouders gingen we al en toe op bezoek bij vrienden en familie. Maar in juni 1970 krijg ik zelf een witte 2CV4 en was ik veel mobieler geworden. We konden vaker uit om bijvoorbeeld te gaan dansen in Dunadely, het Casino van Noordwijk of bij Meerrust in Warmond. Met Cor en Ris gingen we zelfs een keer naar de musical My Fair Lady in Amsterdam. De Citroën eend kreeg ik van mijn ouders cadeau na het behalen van het kandidaatsexamen. Mijn vader stelde mij nameljk voor de keus: een auto of op kamers wonen in Leiden. Met een auto bleef ik dan thuis wonen, want ik kon dan mee blijven helpen op de boerderij. Ik koos voor de auto, omdat we trouwplannen kregen na het doctoraal examen, 2 jaar later.

Thuis kreeg ik geen zakgeld, alles werd door mijn ouders betaald. Ik moest wel telkens om geld vragen en dat voelde niet fijn. Ik voelde mijzelf in die tijd een arme student tussen de royale, niet studerende vrienden van Wijnie.

In de zomer van 1970 wilden we verloven, maar dat werd door mijn moeder afgekeurd: ze vond mij nog veel te jong. Haar argument was echter de hoge kosten van een verlovingsfeest en het geven van een mooi cadeau. Uiteindelijk gaf ze toch toe en we verloofden op Wijnies verjaardag 22 december 1970. We gaven een feestje voor vrienden op de boerderij in Hazerswoude en in Alphen thuis voor de familie. Voor onze verloving kregen we van mijn ouders een nieuwe, een door ons niet gewaarde, Friese startklok.

Achteraf heb ik bedacht dat mijn moeder nog niet kon accepteren dat ze haar oudste zoon ging verliezen. Door een verloving werd bevestigd dat ze na de dood van Dicky en Wilco weer een kind kwijt zou raken. Achteraf hadden we moeten verloven zonder de toestemming van mijn ouders, dan maar zonder een feest en een cadeau.

In 1970 ben ik samen met Wijnie op vakantie gegaan. We gingen 2 weken logeren bij de familie Groen in Frankrijk. Met de trein eerst naar Gare du Nord in Parijs. Daar hadden we dan 3 uur de tijd om met de metro Parijs te verkennen. Het uitzicht over de stad op de kerktoren van de Notre Dame was overweldigend. Dan is nog 2 uur vanaf Gare de Lyon naar Sens. Tante Henny haalde ons op met haar Renault 4.

Wijnie en ik hebben tijdens de vakantie veel gewandeld en gevreeën op de landerijen van oom Jaap. In Sens zwommen we in de rivier de Yonne of in het zwembad van Sens. Wat was ik trots op Wijnie, want ze durfde wel van een 5 meter hoge springplank te duiken.

Een jaar later (1971) hadden Wijnie en ik een topvakantie aan de Moezel met Cocky & Ed en Kees & Lida. We mochten met Ed meerijden in zijn Opel Commodore. We hebben toen 2 weken geslapen in padvinderstenten op een camping aan de rivier. Wat hebben we daar een lol gehad, ik had nog nooit zoveel gelachen als toen in mijn leven. Het was prachtig weer en er werd door ons veel gesport: zwemmen naar de overkant van de rivier, badminton spelen met Engelse buren, bowling op een plaatselijke baan en veel klaverjassen. Elke dag werd er door ons een potje gekookt en ik had nog nooit zo lekker kip gegeten op de barbecue.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl