Voorbereidingen op mijn huwelijk met Wijnie Buitenhuis

28 juni 1972 - Hazerswoude-Dorp, Nederland

Voor ons huwelijk zijn Wijnie en ik al op diverse huwelijksfeesten geweest.

Cor en Ris waren de eerste, zij zijn getrouwd op 17 december 1969. We waren daarbij samen zelfs de ceremoniemeesters. Verder zijn we geweest bij het huwelijk van Rien & Ria Noordam, Anton en Tineke Blom, Cocky & Ed Kuiper, Dick & Margriet Sol en bij Jannie & Jan vd Torre.

Cor en Ris gingen in de winter van 1969 naast de boerderij wonen, “in het laagje” in de helft van een arbeidershuisje. In de andere helft woonden toen Jan en Joke de Moel uit Leiderdorp. Kort na hun huwelijk zijn Cor en Ris een nieuw huis gaan bouwen op een bouwkop in het Laag Boskoop. Daarna gingen de tuinbouw-studenten Henk Naus met René in het huurhuisje wonen. In het voorjaar van 1972 kwam het leuke huisje voor ons vrij. Het kleine oude huisje was en kleine 2-onder éénkap woning. Je kwam binnen in een houten halletje met rechts een toilet en een douche. Dan kwam je in een kleine open keuken met een vaste trap naar boven.

De woonkamer van 3x4 meter stond een petroleumkachel, die het hele huis moest verwarmen. Naast de zithoek was alleen plaats voor een ladekast en een bureau, waarop een klein zwart-wit TV'tje met 2 zenders stond. De antenne was een draad langs de balken. Boven werd geslapen op een “twijfelaar” onder de schuine kap met aan één kant een dakkapel.

Een gratis oude geverfde ladekast werd door Wijnie helemaal kaal geschuurd en daarna nog in de olie gezet. Wijnie heb ik alleen geholpen met het behangen en schilderen van het huisje.

Van oom Eimert en tante Stien Verhagen hadden nog een oud groen bankstel. Met onze meststrooier achter de Ferguson tractor heb ik op een avond die bank en 2 leunstoelen van Alphen naar Hazerswoude gereden. Op de terugweg raakte ik in het donker in de nacht bij de Halve Raak in Boskoop een tegenligger. De tractor en de boerenwagen waren slecht verlicht. Gelukkig kreeg ik toch niet de schuld van de aanrijding, want anders was de inrichting van ons huisje een dure grap geworden.

Van oude spoorbielzen, gekocht bij Anton Blom in Rijnsbrug, maakte ik een salontafel en daarboven hebben we een antieke olielamp gehangen, gekocht bij Siem en Wil Sturrus uit Hendrik Ido Ambacht. Het bureau kwam uit de boerderij “vier ogen zien meer dan twee” gekregen van tante Gé en ome Klaas uit het Reijerskoop in Boskoop.

Ons nestje was eindelijk klaar en op 29 juni 1972, de 61e verjaardag van Prins Bernhard, gingen we trouwen.