Huwelijk van Wijnie en Gert op 29 juni 1972

29 juni 1972 - Hazerswoude-Dorp, Nederland

Onze trouwdag op 29 juni 1972 was een prachtige stralende dag. Ik was moe, want de weken voor ons huwelijk had ik nog erg hard gewerkt op de boerderij. De hooibouw moest immers binnen, want we gingen meteen na onze trouwdag op huwelijksreis.

Voor het evenement had ik een grijs jacket gehuurd met een daarbij passende hoge hoed. Kapper Vierbergen had  ’s morgens mijn haar nog netjes geknipt en geföhnd. Daarna haalde ik het bruidsboeket op bij de bloemist. Het boeket bevatte veel lelietjes-van-dalen, want die staan symbool voor geluk en zulke bloemetjes geef je aan de persoon, die je het meest liefhebt. In mijn witte Citroen 2CV reed ik daarna alleen naar de Nicolineburg in Hazerswoude-dorp. Voordat ik aanbelde, deed Gea de voordeur al open en zij bracht mij naar Wijnie’s slaapkamer boven. Wijnie werd daar mooi gemaakt in het bijzijn van haar moeder. Ik bewonderde haar prachtige bruidsjapon: het leek een witte lange jurk, maar bij nader onderzoek bleek de jurk te bestaan uit een strak lijfje met daaronder geen rok, maar een broek met wijde pijpen. Van onze ontmoeting werden foto’s gemaakt door de eigenaar van Studio Lanza uit den Haag. Deze fotograaf werkte erg professioneel en gaf prima adviezen over hoe we ons die dag samen moesten gedragen. Hij bracht ons met zijn auto naar de molen “de rode wip” aan de Gemeneweg, voor een fotoreportage, maar maakte ook nog enkele foto’s in de tuin bij ons huisje in "het laagje"

Inmiddels was de trouwauto gearriveerd, een crème kleurige Rolls Royce uit de jaren 30. Onze bruilofsgasten waren intussen al in de woonkamer op de boerderij ontvangen met koffie en taart.

Onze ceremonie-meesters waren Cor en Ris Oudijk en zij riepen de gasten bij toerbeurt op, om in groepjes de klaarstaande zwarte taxi’s in te gaan. Natuurlijk hoorden onze ouders, broers en zusters met aanhang bij de genodigden. Verder hadden we uitgenodigd mijn beste studievrienden Corrie Heemskerk en Ad van Waverijn, maar ook oom Eimert en tante Stien Verhagen, de huisvrienden van mijn ouders. Wijnie had extra uitgenodigd Cocky en Ed Kuiper, Rien en Ria Noordam, maar ook de "tuinbouwgeit" Ad Schrama met Sonja.

In colonne reed de hele stoet naar het Gemeentehuis in Hazerswoude-Rijndijk. De ambtenaar van de burgerlijke stand deed zijn verhaal en liet ons de trouwakte tekenen, de wederzijdse ouders waren onze getuigen.

Na het burgerlijk huwelijk werden we kerkelijk ingezegend in de Hervormde Kerk in Hazerswoude-dorp. Dominee Boer heeft de dienst geleid en gaf ons een trouwbijbel. Bij het verlaten van de kerk moesten we onder veel feestbogen doorlopen, die door de kleuters omhoog gehouden werden. Ria Kramp, de kleuterleidster en een moeder Truus Toor hielden de kleuters in het gareel. De fotograaf maakte nog een prachtige foto vanuit een bovenraam van een winkel tegenover de kerk. Deze foto is later uitvergroot en hangt nog steeds in ons huis. Er zijn wel 100 personen te zien op dit tafereel voor de kerk.

Cor Oudijk maakte van de hele dag een Super8 kleurenfilm, helaas zonder geluid. Anton Blom, een studievriend, ging mee voor foto's op de kleuterschool in Waddinxveen. Daar werden we feestelijk door de kinderen en hun ouders in het zonnetje gezet.

De dag werd voortgezet in Hotel Toor in Alphen a/d Rijn voor een diner, een receptie  en een feest met live-muziek. Er waren veel persoonlijke act's en er werd tot in de later uren gedanst.

Het was voor ons een onvergetelijke dag.