Zomervakantie van onze kinderen tijdens mijn werk als huisarts

30 november 1990 - Oss, Nederland

Tijdens mijn werk als huisarts in Oss was vakantie opnemen tijdens een schoolvakantie altijd lastig. Ik moest overleggen met mijn collega's Gerhardt, Rijnierse, Tops en Broeders. De huisartsenpraktijk moet altijd doordraaien, want de weekend- en nachtdiensten deden we zelf tot 2004. In dat jaar kwam er in Brabant Noord Oost een huisartsenpost. Met 3 dochters op de basisschool en de middelbare school, moest je altijd rekening houden met de schoolvakanties. Als Ik met Wijnie buiten de schoolvakantie weg wilde, moesten we oppas regelen.

In Oss kon ik pas vanaf 1990 zonder Wijnie dienst doen door een Motorola mobiele telefoon, een koelkast-model met een lange antenne voor de prijs van 6000 gulden. Dat was voor mij al een geweldige uitkomst, want ik kon nu visites rijden met een doorgeschakelde telefoon. Tijdens het rijden van de huisbezoeken nam ik vanaf 1990 zelf de telefoon aan voor onze eigen patiënten. Voor 1990 moest Wijnie altijd thuisblijven bij onze vaste huistelefoon. Spoedgevallen en na-visites gaf ze dan door met een semafoon.

Wijnie ging vanaf 1982 in de zomervakantie met de kinderen naar de Camping Zuidduinen in Katwijk. Alleen in 1987 en 1988 zijn we 3 weken met de caravan van Cor en Ris naar de Gorge du Verdon in Zuid Frankrijk en naar Playa de Pals in Spanje geweest. Vooral onze Monique wilde op die leeftijd naar het buitenland op een camping gaan genieten van het uitgaan. Daarna is Monique 's zomers een keer met de familie Oudijk en Langerak op vakantie geweest in het buitenland.