Maandag 28 augustus 2023, dag 5, Bastogne- Martelange- Vianden, 103 km in 5.30 uur met 1435 hm

28 augustus 2023 - Vianden, Luxemburg

Vandaag was weer een topdag. We zijn na 5 fietsdagen aangekomen in Vianden (Luxemburg), het doel van onze fietsreis. Cees Aanhane heeft hier vaak gelogeerd en heeft daar goede (fiets)herinneringen aan. Op zijn voorstel maken we deze reis naar Vianden, niet met de auto maar op de fiets.

Vanuit Bastogne naar Vianden had Paul, met een omweg over Martelange, een mooie route van 100 km gemaakt over prachtige wegen met glad asfalt door Luxemburg. Alles ziet er in Luxemburg verzorgd uit, je kan zien dat hier veel geld verdiend wordt.

Het was vandaag lekker fietsweer, wel fris met een waterig zonnetje, maar gelukkig droog tot een kwartier voor onze aankomst. We hebben dus weer 15 minuten te lang cola gedronken, want we kwamen als verzopen katten in het hotel in Vianden aan.

Vianden is een klein stadje, liggend in een vallei aan de rivier de Our. Wij slapen gezellig met z’n allen op één kamer met uitzicht op het kasteel Vianden.

Koning Willem I was ooit eigenaar van het kasteel, in het begin  de 19e eeuw. Hij heeft het verkocht aan de groothertog van Luxemburg. Nu is het sinds 1977 staatsbezit.

Bij het vertrek hebben we vanmorgen eerst een foto gemaakt bij het tankmonument op Place General McAuliffe. Bastogne is namelijk bekend geworden door de Slag om Bastenaken, tijdens het Ardennenoffensief in 1944. De geallieerde legers waren hier omsingeld, maar ze hebben de slag toch met veel verliezen van de Duitsers kunnen winnen. Die overwinning gaf hen veel moraal en de WO II werd 4 maanden later beslist.

We fietsten eerst naar het zuiden over de “Weg van de Vrijheid” om te stoppen bij het Nationaal Monument van de Ardense Jagers in Martelange. Ook zij vochten met succes tegen de Duitsers. Dus hier stonden we ook weer even stil bij de geschiedenis van WO II.

Heerlijke verse koffie dronken we bij de grensovergang met Luxemburg. Er zijn hier veel benzinepompen: de benzine kost in Luxemburg € 1.63, in België € 1.72

Na een heftige beklimming kwamen we weer op het 500 meter hoge plateau hoog boven het stuwmeer van de rivier de Sūre, om later weer flink af te dalen naar de stuwdam op 250 meter. Na weer een heftige beklimming hadden we de lunch onder een prieel in een prachtig park met mooie bloemen in het plaatsje Kautenbach. Toen moesten we weer een flinke beklimming doen om in de vallei te komen van de rivier de Our.

Ons hotel ligt aan de voet van het kasteel op een berg. We moesten in stromende regen over natte kasseien een 10% beklimming doen om daar te komen. Lopend zijn 4 mannen ‘s avonds de heuvel weer afgelopen naar een restaurantje bij de rivier.

Sjef en ik hebben de auto gepakt naar het dal, want het hart van Sjef en mijn benen zijn niet meer bestand voor een zware beklimming terug, na het avondeten.

Morgen hebben we een “rustdag”, maar voor onze spieren is het beter ze op spanning te houden. We gaan daarom een gedeelte van de Jean Nelissen Classic doen, een rit van 75 km

1. Sjef:
    21 september 2023