Speciale verjaardagen en huwelijksjubilea van Wijnie en Gert

2 januari 2022 - Katwijk aan Zee, Nederland

Onze verjaardagen en huwelijks jubilea hebben we altijd gevierd. Ik schreef daarover al 3 verhalen, namelijk:

• mijn verjaardagen op de boerderij in de zomervakanties met neven en nichten
  • onze koperen bruiloft in kasteel Nemelaer in het dorpje Haren bij Vught
  • onze zilveren bruiloft met het hele gezin met een grote vakantiereis naar Venezuela

Nu wil ik er echter nog enkele speciale verjaardagen en jubilea speciaal uitlichten:

40e verjaardag van Wijnie (december 1987)

Voor dat feest hadden we thuis een kok uit Heesch uitgenodigd. Hij had in de serre van onze woonkamer naast de kerstboom een groot warm en koud buffet gemaakt. Onze gasten waren vlak voor de kerst prachtig aangekleed en ik droeg zelf voor deze gelegenheid een smoking. Naast onze familie, collega’s en vrienden waren ook alle leden van de volleybalclub Amsteldreef uitgenodigd, maar ook de Westlanders. Helaas kwamen zij te laat op het feest, omdat ze vlak voor aankomst nog gedineerd hadden bij Hotel-Restaurant vd Valk in Nuland.

40e verjaardag van Gert in Oss (zomer 1989)

Op een prachtige zomeravond in 1989 heb ik mijn 40e verjaardag gevierd buiten op het terras en in onze zitkuil. De barbecue was aangestoken, maar ik had ook een grote partij zalmforel op de Makro ingekocht. Met hulp van onze achterbuurman Jaap de Vries zijn al deze vissen gerookt in zijn grote ton. Ik had een luidsprekerbox op de dakgoot geplaatst, zodat de muziek kon hard gespeeld kon worden. Dat was mogelijk, want ik had alle buren uitgenodigd. Jan van Strien was die avond onze grote gangmaker, want hij dronk wijn uit een bierglas en zijn moppen werden steeds schuiner.

50e verjaardag van Wijnie in Oss (februari 1998)

Het was de bedoeling dat de verjaardag van Wijnie groots buiten de deur gevierd zou worden. Daar is het helaas niet van gekomen door haar enkelbreuk op het strand en onze verhuizing naar de Bartoklaan, vlak voor haar verjaardag. Het werd een carnavalsfeest in ons nieuwe huis, waarbij we alleen Brabanders uitgenodigd hebben. We waren allemaal verkleed en liepen een polonaise vanuit onze woonkamer naar de hal en door de gang naar de keuken kwamen we weer terug in onze woonkamer.

50e verjaardag van Gert in Katwijk (augustus 1999)

Deze verjaardag is groots gevierd in Strandpaviljoen Het Strand. Bij van Driel had ik een touringcar gehuurd voor onze 50 Osse gasten. Zij werden bij de Witte Kerk in Katwijk uitgeladen, waar wij al aanwezig waren met onze familie, Katwijkse vrienden en de Westlanders. Er werden die avond veel sketches gespeeld, maar de liedjes van de Amsteldreef met “daar zijn we weer, daar zijn we weer” wederom met Jan van Strien als leadzanger waren hilarisch. Pas in de kleine uurtjes ging de touringcar weer richting Oss en wij konden zelf vlakbij heerlijk gaan slapen in ons eigen appartement op het Emmaplein. Onze oudere neven en nichten Buitenhuis waren ook voor het feest uitgenodigd. Gelukkig was mijn moeder daarbij nog aanwezig, want enkele maanden daarna is ze overleden.

70e verjaardag van Wijnie in Oss (december 2017)

Wijnie heeft haar 70e verjaardag 3 keer gevierd. Eerst voor de familie in ons appartement, voor ons eigen gezin met een exquise diner in Restaurant La Tour in Huis ter Duin in Noordwijk en nog een keer voor onze Osse vrienden in Bistro Louis in Oss.

70e verjaardag van Gert in Oss (augustus 2019)

Dit is voor velen één van de laatste feesten voor de Corona epidemie geweest. Alles was toen nog open en vrij. Voor de gelegenheid had ik al een jaar van te voren Het Bomenpark in Heesch afgehuurd. Willem Taat en Willem Guyt deden een “pub-quiz” en dat werkte voor de vele gasten van diverse pluimage verbroederend. Het eten en de drank was overweldigend, zodat iedereen later op de avond enthousiast en blij weer naar huis ging. Wij waren echter in spanning, omdat Evelyn juist die dag met weeën na 33 weken zwangerschap opgenomen was in het Radboud. Het mooiste cadeau kregen we die avond te horen, met het verlossende telefoontje dat er een gezonde tweeling Hidde en Florieke geboren was. Die nacht heb ik de feestgangers digitaal bedankt voor hun aanwezigheid op het feest, maar kon ook met een foto het blijde nieuws vertellen.

30 jaar huwelijk gevierd in Herkenbosch (juni 2002)

In Hotel Kasteel Daelenbroeck vierden we met ons eigen gezin ons 30-jarig huwelijk. We sliepen in het kasteel en hebben na een lange wandeling ’s avonds van een chique diner genoten De volgende dag was er nog een golf-clinic op een golfbaan in Herkenbosch en daarna bezochten we nog de kasteeltuinen van Arcen.

35 jaar huwelijk gevierd in Lemelerveld en Zwolle (juni 2007)

We logeerden op de wijnboerderij van Bernard en Sandra Smalbraak in Lemelerveld. Ons 1e kleinkind Judith was erbij en Monique was toen hoogzwanger van een tweeling. Hermen, Jasper en Stefan waren de partners van onze 3 dochters. ’s Avonds werden we geweldig verwend in het sterrenrestaurant De Librije in Zwolle. We dineerden in de keuken van het restaurant bij chef-kok Jonnie en zijn gastvrouw Thérèse de Boer. De volgende dag kregen we uitleg en een wijnproeverij van de broer van Hermen op zijn wijnboerderij.

40 jaar huwelijk gevierd op Vlieland (augustus 2012)

In het WestCord Strandhotel Zeeduyn vierden we op Vlieland met ons gezin verlaat ons 40- jarig huwelijk. Helaas was Jasper er niet meer bij, maar Annemarie had een nieuwe partner Irvin. Ook waren we nu al met 4 kleinkinderen: Judith, Hemme, Machteld en Dali. Wijnie en ik waren een dag eerder vertrokken en hebben geslapen in Sneek. Met de Waddentaxi hadden we een snelle overtocht en daar maakten onze kinderen later ook gebruik van. We verkenden met elkaar het waddeneiland op de fiets, gingen naar het strand en hadden ’s avonds een heerlijk diner in Badhotel Bruin, Oost-Vlieland. We sliepen in het prachtige Strandhotel Zeeduyn met zeezicht en een inpandig zwembad, waarin de kleinkinderen zich geweldig vermaakten.