Dag 11. Maandag 13 februari 2012. De operatie van Hawa.

13 februari 2012 - Nkawkaw, Ghana

Dag 11. Maandag 13 februari 2012.       De operatie van Hawa.

Wat een dag, een dag om nooit te vergeten. Tijdens de ochtendvisite om 7.45 uur blijkt het 14 jarige meisje Hawa weer ernstig ziek te zijn met veel buikpijn. We kunnen niet langer wachten, de geplande operatie van woensdag moet nu plaatsvinden. Als we nu niets doen gaat ze dood, ze moet vandaag geopereerd worden zonder verdere diagnostiek!

De operatie van 8 uur doen weer eerst: een open urethrotomie, daarna komt Hawa. Er staan verder voor vandaag nog 5 cystoscopiën en/of TURP's gepland. Ik ga naar de polikliniek om te zeggen dat het middagspreekuur niet doorgaat, morgen is er weer een dag.

Terwijl de mannen opereren ga ik kijken op de SEH en op de Maternity Ward. Er liggen 4 vrouwen te bevallen en een verloskundige begeleidt hen. Alles gaat in een rustige sfeer. Alleen gaat het niet goed bij een vrouw met een tweeling. Ze heeft al 3 dagen weeën en nog maar 2 cm ontsluiting. Dat wordt een sectio, waar ik getuige van ben.

Als ik terug kom op de OK hebben Adriaan en Bert de hele urethra van de man open gelegd. Er blijkt een strictuur te zijn ten gevolge van een gonorroe infectie van halverwege de penis tot aan de blaashals. Je moet je voorstellen, dat deze 2 urologen de hele pisbuis bij deze man open gesneden hebben van halverwege de penis tot aan de prostaat dwz een wond van minstens 20 cm. Onder de prostaat leggen ze een katheter van de blaas naar het perineum. Deze man gaat vanaf nu als een vrouw plassen. De rest van de urethra kan over een jaar, als deze man het nog wil, met scrotumhuid hersteld worden.

Daarna komt Hawa op tafel. De buik wordt geopend en een zeer grote divertikel blijkt toch de urineblaas te zijn. Met veel moeite worden de ureters gevonden en geopend. Een zeer dunne katheter wordt in de urineleider gebracht. Deze katheter wordt in de grote blaas verbonden met een katheter, die via de urethra naar buiten gaat. Daarna wordt een andere "blaas" geopend. Uit deze "blaas" wordt 1100 ml stinkende pus gezogen. Zoiets hebben deze ervaren urologen nog nooit meegemaakt. Deze grote "pustumor" wordt heel voorzichtig los geprepareerd. Gaandeweg komen Adriaan en Bert tot de ontdekking dat deze blaas de baarmoeder is. Een baarmoeder met 1100 ml pus bij een 14 jarig meisje! Helaas moet de baarmoeder nu helemaal verwijderd worden en dat is een heidense klus. Alles wordt erg voorzichtig gedaan, maar toch gaat het met veel bloedverlies gepaard. Gelukkig heeft Hawa gisteren al een bloedtransfusie gekregen en nu worden er weer zakken bloed aangesloten. Om 16.30 uur wordt de buik gesloten, dwz na 6 uur opereren. Adriaan en Bert zijn kapot. Alleen met een cola om 10.15 uur, maar zonder lunch, hebben ze het geklaard. Hier doen ze het voor. Hiervoor zijn ze in Ghana. Ze hebben een 14 jarig meisje van de dood gered. De 5 wachtende mannen zijn inmiddels weer naar de afdeling teruggestuurd. Morgen is er weer een dag!

We lopen met zijn drieën de ziekenhuispoort uit en gaan lekker bier drinken tussen de "locals".

Om 18.15 uur  komen we bij het Convent van nonnen. Er klinkt orgelspel en gezang, ook horen we een priester preken.

We moeten buiten nog een half uur wachten tot de mis afgelopen is. Na de ceremonie zijn we te moe om nog lekker te eten.

Na de avondmaaltijd komen we in onze hut. Een laag rode stof is uit ons huis verwijderd, de bedden zijn verschoond en onze kleren zijn gewassen. Van Rini Welling is er een mail met een foto uit Italië: de sneeuw is tot halverwege de ramen, maar gelukkig heeft ze weer elektriciteit.