Zaterdag 26 augustus 2023, dag 3, Zwalm- Waterloo- Citadel van Namen, 136 km in 7 uur met 1500 hm

26 augustus 2023 - Namen, België

Vandaag ging het niet beter dan gisteren.

Het was een ontzettend zware dag in een andere omgeving.

We zijn van het Pajottenland van Lambiek naar de hoofdstad Namen in Wallonië gefietst.

Eerst het goede nieuws: het weer was goed, droog, half bewolkt en een flinke wind van rechts.

Maar wat was het zwaar vandaag. We hebben er natuurlijk zelf voor gekozen, maar toch….

Wat het zo zwaar maakte was: de afstand, de beklimmingen en het slechte wegdek.

Gisteren hadden we in Pajottenland mooie geasfalteerde landweggetjes langs vruchtbare velden. Vandaag in Wallonië reden we over betonwegen met grote gaten, 5 kasseienstroken met schots en scheef liggende kinderkoppen in plassen water. Eenmaal reden we bergafwaarts met hoge snelheid met zonnebril op een donker bos in en kwamen we ineens op een kasseienstrook.

Je durft dan niet hard te remmen, het beste is dan met je handen het stuur los-vast te houden.

Verder is het hier in Wallonië veel armoediger dan in Vlaanderen en bovendien spreken ze hier ook Frans.

De highlights waren de beklimming van Muur van Geraardsbergen en de Bosberg, de Leeuw van Waterloo en de uitzichten over de Maas en de stad Namen tijdens de afdaling van de Citadel.

We slapen vannacht aan de Maas op 2 kamers in een huis met een grote tuin.

Naast ons is een Chinees/Thais restaurant met veel gasten, we konden pas om 20 uur aan tafel.

We moesten wel lang wachten op ons eten, maar dat werd beloond met een groot bord zeevruchten en stukjes vlees doordrenkt in een heerlijke saus. Aangevuld met 4 pannen witte rijst hebben we onze magen helemaal gevuld.

Morgen blijft het hier gelukkig droog, beter dan Nederland.

Paul heeft dan een route van 125 km met nog meer hoogtemeters gepland naar Bastenaken.

Ik ben benieuwd of ik dat ga overleven…

1. Sjef:
    18 september 2023
    Weer heel leuk, gezelligheid in kent geen tijd 🥳🚴🚴🚴🚴🚴🚙