Zondag 27 augustus 2023, dag 4, Namen- Durbuy- Bastogne 120 km in 6 uur met 1500 hm

27 augustus 2023 - Bastogne, België

Het ging vandaag veel beter dan gisteren, want we zijn in de Belgische Ardennen beland.

De wegen zijn hier prima geasfalteerd, de omgeving is prachtig heuvelachtig en het is droog.

Inmiddels zijn we om 17 uur aangekomen in Bastogne, het keerpunt van Luik- Bastenaken- Luik.

We konden vanmorgen niet ontbijten in het restaurant naast ons hotel.

We gingen naar een luxe bakkerij voor lekkere zoete broodjes en kregen daar ook goede koffie.

Daar konden we ook onze racepaardjes schoonspuiten, dus gingen we schoon op pad in onze TFC outfit voor een lange rit met weer veel hoogtemeters.

Eerst reden we vanaf Namur 15 km over een jaagpad langs de Maas richting Huy.

Daarna volgde een erg steile klim naar het plaatsje Marchin op 35 km.

In een bruin café werd heerlijke koffie geserveerd door een autochtoon met een dikke buik.

Sjef werd door ons met Life360 ook naartoe geloodst, want in zijn dorpje was geen koffietent te vinden.

Daarna kwam een steile afdaling naar de Vallée du Hoyoux.

Hier konden we wel 15 km over een vroegere spoorbaan fietsen over een mooi pad in een prachtige omgeving langs een riviertje met steile rotswanden.

Uiteindelijk kwamen we in Durbuy, een toeristisch stadje met veel sportieve attracties, zoals steile rotsen beklimmen en kayakken op de L’ Ourthe.

Wij werden getrakteerd op een lange steile 20% beklimming om uit het dal te komen.

Boven kwamen we op een prachtig plateau naar La Roche-en-Ardenne.

Daar ontvangt de eenzame Leendert uit het populaire TV programma “B&B vol liefde” zijn dames, die op zoek zijn naar een man.

Het is allemaal te volgen is op RTL 4 of op Videoland.

Wij waren echter op zoek naar Sjef, die daar met een lunch ook weer langs de  L’ Ourthe stond.

Na de lunch kon ik mijn warme voeten koelen in het snel stromende riviertje.

De “cola” stop was in Bertogne, waar we op onze smartphones Max Verstappen de F1 zagen winnen in Zandvoort.

Helaas hebben we daar te lang op de finish gewacht.

We moesten nog maar 11 km naar Bastogne en kregen nog een flinke regenbui over ons heen.

Als we in Bertogne meteen doorgereden waren, hadden we vandaag een droge fietsdag gehad.

Bij aankomst in Bastogne was de deur van ons hotel Giorgi gesloten.

Het duurde wel een kwartier, voordat de receptioniste de 5 verregende fietsers van de straat haalde. Onze kamers zijn prachtig, maar het bad heeft een te korte doucheslang.

Ik heb mij zittend in bad moeten douchen, maar was niet in staat zelfstandig uit bad te komen.

De lenigheid is door mijn leeftijd erg afgenomen.

Een invalidendouche of een bad met beugels zou voor mij hier een uitkomst geweest zijn.

Wandelend zijn we om 20 uur wel 100 meter naar het marktplein gelopen.

Op 200 meter is een Italiaanse restaurant en daar kozen de meeste van ons kozen Pizza Calzone. De pizza was zo heet gekruid, dat hij geblust moest worden met veel bier.

Gelukkig is ons hotel hier om de hoek, dus ga ik op tijd naar bed om een verslag te schrijven.

Morgen gaan we op de fiets naar Vianden en dat is via Wiltz maar 60 km vanaf hier.

Wij kiezen echter voor een route van 100 km via Martelange met weer 1500 hoogtemeters.

Voor 17 uur in het hotel zijn is niet ons ding.

Wij gaan in die tijd liever fietsen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade