Co-assistentschappen in Den Haag en Leiden, arts-examen en afstudeerfeest op Nicolineburg.

5 april 1974 - Hazerswoude-Dorp, Nederland

Eind juli 1972 begon mijn eerste co-assistentschap interne geneeskunde in Ziekenhuis Leyenburg. Dit nieuwe ziekenhuis was nog maar net geopend en voor die tijd erg modern geoutilleerd. Voor de interne communicatie was er zelfs een buizenpost op luchtdruk. Het ziekenhuis ligt bij Loosduinen en kwam in de plaats van ziekenhuis Zuidwal in het centrum van de Haag.

Tijdens mijn ziekenhuis-stage heb ik hier ontzettend veel geleerd, zoals de anamnese met het lichamelijk onderzoek, bloedafnames doen, visite lopen op zaal, interne consulten door het hele ziekenhuis, refereren met veel specialisten, röntgen- en oncologie-besprekingen en natuurlijk de polikliniek. Dit alles is een opsomming van zaken, die voor mij toen nog helemaal nieuw waren. Ik had het in het ziekenhuis erg naar mijn zin, maar toch heb ik tijdens dit co-schap besloten huisarts te willen worden. Het idee om mijn hele leven verder binnenhuis te moeten werken, was voor mij erg benauwend. Af en toe naar buiten gaan om zieke mensen in hun eigen omgeving te ontmoeten, is voor mij steeds het meest ideale werk dat je kunt bedenken.

Vooral de stage verloskunde in Ziekenhuis Antoniushove in Leidschendam was erg intensief, want ik moest 12 weken lang samen met mede co-assistent Cor Roos alle diensten verdelen. Ik was dus van maandag t/m vrijdag of van vrijdag t/m maandag in het ziekenhuis, naast nog de gewone dagdiensten. Inmiddels was Wijnie van Monique bevallen en zij kwam mij tijdens de weekenddiensten opzoeken met de pasgeboren baby.

In de  2 jaar tot het artsexamen kwamen achtereen volgens nog de vakken chirurgie, neurologie, verloskunde/gynaecologie, KNO, dermatologie, kindergeneeskunde, oogheelkunde, huisartsgeneeskunde en de psychiatrie aan bod.

Op 5 april 1974 ben ik als arts afgestudeerd aan de Universiteit in Leiden. Met nog 4 andere kandidaten kreeg ik in het Academie gebouw de artsenbul uitgereikt. Daarbij moet je dan ook de eed of de belofte van Hippocrates afleggen. Mijn ouders en schoonouders en Paul waren bij de plechtigheid aanwezig.

Met de familie zijn we daarna op kosten van onze ouders in Waddinxveen erg luxe gaan dineren met ook Paul, Ris, Gea, Marian en schoonzus Ria. De stemming was erg vrolijk, want ik kan mij herinneren dat mijn schoonvader Kees erg goedlachs was. Normaal vond ik mijn schoonvader vrij stug in de omgang, maar met mijn vader erbij was hij erg uitbundig. Het was erg lachwekkend te zien dat zijn handen geel gekleurd waren door het gif, waarmee hij zijn landbouwgrond bewerkt had.

Het grote afstudeerfeest was een dag later in de leeg staande boerderij Nicolineburg. Veel vrienden en familie waren uitgenodigd en gaven allemaal acte de présence.