De eerste twee wintersport- en drie caravan-vakanties.

31 december 1979 - Oss, Nederland

Een wintersportvakantie leek mij het toen summum van ontspanning. Ik was nog nooit op wintersport geweest en na het waterskiën in Tunesië was dat mijn ultieme wens. Tom en Gea gingen vaker met wintersport in Kirchberg en logeerden daar in een huis van hun vrienden. Wijnie en ik waren met mijn schoonouders in januari 1978 bij hen een week welkom. Monique en Annemarie werden in Oss bij van Strien en van Andel uitgesteed. Al om 5 uur vertrok ik uit Oss om mijn schoonouders in Hazerswoude op te halen.  Daarna reden we naar Oostenrijk via Koblenz. Bij Münster hadden we om 10 uur een koffie afspraak met Tom en Gea. Bij de afrit naar het restaurant maakte Gea een schuiver met Peugeot 504 en raakte de vangrail, maar ze konden met schade gelukkig wel verder, Na de koffie reed ik met mijn Citroen achter Tom aan naar het appartement bij de Fleckalm. Het huis lag daar perfect met het balkon aan de piste. De eerste 3 dagen skiles met Wijnie bij het dorp Kirchberg was leuk, maar eigenlijk wilde ik al meteen de bergen in. Toen waren er in Nederland nog geen kunstskibanen, dus. mochten we nog niet meteen met een skilift omhoog. Wijnie is op dag 4 met haar ouders gaan winkelen in Kitzbühel. Ze kochten daar een dekenkist, die we later met veel moeite mee naar huis konden nemen in de auto. Samen met Tom ging ik de laatste dagen wel met de lift naar boven en dat was erg gaaf. Met hem maakte ik dus tijdens mijn 1e skivakantie al prachtige afdalingen. In Kirchberg aten we ’s avonds in een restaurant. Met Tom bestelde ik altijd een Hausherren-platte, een schnitzel breder dan je bord met veel frites en weinig groenten. Een jaar later zijn we weer met Tom en Gea naar hetzelfde appartement gegaan. Tom’s ongetrouwde zus Anneke was er ook bij. Met Anneke heb ik enkele dagen samen geskied, maar ik vond haar conditie erg slecht. In een sleeplift moest ik Anneke zelfs een keer in mijn arm helemaal mee omhoog de berg optrekken. Achteraf had ze ernstige bloedarmoede door een niet ontdekte darmtumor, ze overleed 6 weken na onze vakantie.

Eind mei 1978 gingen we 3 weken naar de Côte d’Azur op vakantie met van een 2e hands een kleine de Reu caravan, gekocht van Cor en An Stok. We stonden strak aan zee op een camping in Le Lavandou. Voor het eerst 3 weken met 2 kleine kinderen op vakantie en zo lang waren we nog nooit van huis geweest. De heen- en terugreis hebben we voornamelijk ’s nachts gereden, want dan konden Monique en Annemarie op de achterbank slapen. Een jaar later gingen we weer met die caravan, maar nu naar Port Grimaud. Op het strand hadden we een klik met Amsterdammers. Vanaf die camping surfde ik bijna dagelijks de baai over naar het 5 km verder gelegen naar St. Tropez.

In juli 1980 zijn we met de caravan naar Cornwall in Engeland gegaan. Wijnie vond Zuid Frankrijk met de auto te ver rijden en mij leek de Zuid Engelse kust ook erg mooi. Helaas hadden we in Engeland slecht weer, veel regen en wind. Op de lange golven van de Atlantische Oceaan in Cornwall bij Newquay schoot het in mijn rug tijdens het windsurfen. Een week heb ik in de caravan gelegen, het was toen voor Wijnie en de 2 kids niet te doen. Wijnie heeft ten einde raad de spullen gepakt en we zijn in één dag met de caravan links rijdend naar Dover teruggereden in de stromende regen. Ik lag plat in de auto met mijn benen op het dashboard. Gelukkig konden we ’s nachts met de ferry oversteken naar Calais. De volgende dag kwamen we met stralend weer aan in Oss. We zijn toen meteen zonder caravan doorgereden naar Katwijk aan Zee voor onze laatste vakantie week. Mijn schoonvader had juist daarvoor met onze neef Rien Sol een vakantiehuisje gebouwd op de camping Zuidduinen. Die week hadden we nog een heerlijke strandvakantie. Liggend op het warme zandstrand zijn mijn rugklachten langzaam verbleekt.

Bij thuiskomst hebben we de caravan verkocht aan Harry Smulders en zijn daarna elke zomer tot 1998 naar de camping Zuidduinen in Katwijk aan Zee gegaan