Het samenwonen van mijn moeder met oom Piet van der Deijl.

31 december 1980 - Alphen aan den Rijn, Nederland

Achteraf zijn we, eind jaren 70, te weinig op bezoek gegaan bij mijn moeder in Alphen. Mijn vader is op 14 april 1976 overleden en mijn moeder woonde vanaf die tijd "alleen" op de boerderij, samen met mijn 10 jaar jongere broer Paul, naast Jaap en Ria.

Mijn 52-jarige moeder is jong weduwe geworden en had daarvoor in haar leven al 4 kinderen verloren. Mijn broer Jaap woonde met zijn vrouw Ria en hun 2 kinderen Gerard en Martine naast de boerderij in een houten directie keet bij de boomgaard.  Jaap en Ria waren in die tijd erg druk met de boerderij en hun jonge kinderen. Verder kreeg mijn moeder financiële zorgen, want ze moest afrekenen met de belasting over de nalatenschap na het overlijden van mijn vader. Onze notaris bleek, vlak voor de dood van mijn vader, niet goed beschreven te hebben dat het vaders wens was, dat Jaap, als zijn opvolger, de boerderij over zou nemen. Onze boerderij en de landerijen werden echter als "vrije verkoopwaarde" door de fiscus veel te hoog getaxeerd, omdat Paul toen nog minderjarig was. Het zat Jaap en Ria financieel ook niet erg mee, want de zomer van 1976 was erg droog, de koeien kregen griep, waardoor de bedrijfsresultaten tegen vielen en de hypotheekrentes waren in die tijd bijna 10%.

Oom Piet vd Deijl uit Noordwijk was getrouwd met tante Wil, een zus van mijn vader. Piet kwam mijn moeder in 1978 financieel adviseren, maar haar ook troosten. Verder had hij thuis problemen met zijn 4 oudste zoons, die allemaal in zijn kwekerij en bloemenhandel werkten. Hij kreeg met hen meningsverschillen over de bedrijfsvoering. Tante Wil koos partij voor de kinderen, dus het boterde niet zo goed meer tussen die twee. In de loop van 1979  kwam Piet steeds vaker in Alphen slapen en uiteindelijk kochten ze samen zelfs een huis in Beinsdorp aan de Ringvaart. In december 1979 zijn oom Piet, mijn moeder en mijn 16-jarige broer Paul daar naar toe verhuisd. Jaap en Ria konden nu met hun 2 kinderen op de boerderij “Wie kent zijn weg” gaan wonen en het houten bouwkeet werd afgebroken.

Deze affaire bracht een tweespalt in de familie Cramer en van der Deijl. Ik had vooral veel moeite met het feit dat oom Piet mijn lieve tante Wil met haar 9 kinderen in de steek liet. Uiteindelijk koos ik toch maar voor mijn moeder, want zij leek juist gelukkig te worden met oom Piet. Voor Paul was het veel moeilijker, hij botste vaak met het karakter van oom Piet. Oom Piet bleef nog dagelijks werken op de kwekerij in Noordwijk bij zijn zoon Arie en Jacky Met Arie hield Piet een goed contact, maar zijn andere 8 kinderen zagen hem niet meer. Jaren later is hij van tante Wil gescheiden, maar zijn erfenis heeft tot in lengte van jaren problemen gegeven.

Paul bleef bevriend met Marc + Richard van der Leij en Martin van Vliet uit Alphen, maar in Nieuw Vennep leerde hij Cora kennen en met haar is hij in 1984 gelukkig getrouwd.