De ziekte en het overlijden van schoonvader Kees Buitenhuis op 29 januari 1981

29 januari 1981 - Hazerswoude-Dorp, Nederland

In december 1980 kwam mijn schoonvader verward thuis uit het bouwland. Hij bleek een insult gehad te hebben. In de weken daarvoor ook wat vergeetachtig geworden. Vanuit Oss heb ik zijn huisarts Bos in Hazerswoude gebeld en hij mocht meteen op zijn spreekuur komen. Collega Bos verwees hem acuut door naar de neuroloog in het Elisabeth Ziekenhuis in Leiderdorp, waar een astrocytoom graad IV gediagnostiseerd werd. Op 22 december 1980, zijn 62e verjaardag en ook de 33e verjaardag van Wijnie, is hij nog geopereerd in het LUMC. Helaas heeft die operatie geen resultaat gehad, want hij is nooit meer thuis gekomen en op 29 januari 1981 in het ziekenhuis overleden.

Het was toen een verdrietige en onwerkelijke periode, weer tijdens de kerstdagen een ernstige ziekte in de familie. Wat zijn Wijnie en ik vaak op een neer gereden naar het westen. Monique en Annemarie werden telkens bij Welten of bij van Strien opgevangen.

Na zijn overleden grote problemen in de familie: hoe moet het verder met de boerderij? Moeder Alie wilde haar schoonzoon Jan niet op de boerderij hebben. In die periode heb ik zelfs nog overwogen de boerderij in Hazerswoude over te nemen. Het werken als huisarts in Oss beviel mij goed, maar het gaf mij ook veel stress. Toch nu nog boer worden? Samen met de landbuurman van der Eijk in Hazerswoude heb ik in februari 1981 een zaaiplan gemaakt voor 40 hectare bouwland voor de komende zomer.

Gelukkig nam Leen Bos, een bouwboer van de Voorweg uit Zoetermeer, contact met moeder Alie op. Hij wilde het land met erfpacht huren en er een goede prijs voor betalen. Hij had namelijk geld gekregen van de Gemeente Zoetermeer, omdat hij daar onteigend was. De deal was snel gesloten: mijn schoonmoeder kreeg geld en het bouwland bleef in de familie. Ze werd in die periode goed geadviseerd door haar broer Gerrit Langhout. Bovendien konden Jan en Marian nu een nieuw huis bouwen in de Butterpolder en Jan kon blijven werken als vrachtwagenchauffeur, want dat was meer zijn hobby.

Mijn schoonmoeder was natuurlijk erg verdrietig, maar werd ook wel weer blij. Ze kon nu in haar geliefde Katwijk een appartement kopen, op de Boulevard vlakbij de zee. Met haar vriendinnen Annie van Klaveren en Rie de Witte heeft ze daar vaak gelogeerd.