Familie Verhagen: oom Eimert en tante Stien, vrienden van mijn ouders

31 juli 1970 - Alphen aan den Rijn, Nederland

De vriendschap van mijn ouders met Eimert en Stien Verhagen was erg warm. Oom Eimert was meter-opnemer voor gas, water en licht van de Gemeente Alphen. Hij verdiende in de avonduren geld bij als leer-bewerker, want hij maakte leren tassen en zadels.

Mijn vader zat met Eimert in de kerkeraad van de Gereformeerde Kerk. Ze deden samen het jaarlijkse huisbezoek bij de lidmaten van de kerk. Op zaterdag kwam de familie Verhagen vaak belangeloos bij ons meehelpen op de boerderij. Tante Stien hielp mijn moeder in de huishouding en oom Eimert kwam meewerken op de boerderij. Zo kon oom Eimert  in de hooibouw erg goed “een voer leggen”, dat wil zeggen: het losse hooi zodanig goed op een platte wagen stapelen, dat het hooi onderweg naar de boerderij niet van de wagen valt.

Op zaterdagavond ging ik vaak bij hen op bezoek in de Oranjestraat. Oom Eimert had dan een kip gebraden en de bouten werden door ons heerlijk opgepeuzeld. Met hem en zijn 2 zonen Jan en Marius werd elke zaterdagavond in de huiskamer nog een biljartje gelegd.

Eimert en Stien reden elk jaar de toerfietstocht "Laura". Dat is een 4 daagse fietstocht van 100 km per dag, georganiseerd door de fietsenmaker Poedel van Dam. De 1e  rit ging via Leiden naar de kust, de 2e rit naar Amsterdam, de 3e rit naar Utrecht en op de laatste dag fietsen ze via Rotterdam weer terug naar Alphen. Ik was altijd erg onder de indruk van hun wieler-prestaties, niet wetend dat ik daar later mijn hand niet voor zou omdraaien.

Oom Eimert en tante Stien heb ik natuurlijk op ons huwelijk uitgenodigd.