Vakanties en nascholingen in het buitenland

1 februari 2019 - Katwijk aan Zee, Nederland

Samen zijn Wijnie en ik meestal in het najaar met de bus of het vliegtuig met vakantie naar het buitenland gegaan. De eerste keer was met de kinderen en mijn schoonmoeder in 1981 naar Portugal, kort na het overlijden van mijn schoonvader.

Voor het eerst zonder kinderen was in de herfstvakantie van 1985 naar Londen en in 1986 een weekje strand op Kos in Griekenland. Monique mocht toen in Beinsdorp logeren en leerde daar van oma Cramer naaien. Annemarie en Evelyn bleven in Oss. In 1991 gingen we met het Brabant Dagblad in een bus naar Praag. Onderweg hebben we ontzettend veel plezier gehad met Brabantse bouwvakkers, die ons vermaakten met hun grappen en grollen. Onze 3 dochters bleven ook weer logeren bij familie of vrienden. Vanaf 1988 zijn we met ons gezin voor het eerst in de carnavalsweek op skivakantie gegaan, de eerste keer naar Chamonix en daarna elk jaar naar Kirchberg in Oostenrijk.

Vanaf 1990 gingen Wijnie en ik steeds makkelijker samen op vakantie. Monique ging in Leiden studeren en Annemarie en Evelyn werden in Oss  steeds zelfstandiger. De vliegreizen gingen steeds verder en onze reizen duurden langer.

Achtereenvolgens maakte ik fantastische reizen met Wijnie en/of met de kinderen naar 1981 Portugal, 1984 Eurodysnie, 1985 Londen, 1986 Kos, 1987 Californië en Frankrijk, 1988 Spanje, 1989 Florida, 1991 Praag, 1992 Eurodysney en Parijs, 1994 Lanzarote en Canada, 1995 Isla Marguarita, 1996 Rome, 1997 Venuzuela en Eurodysney, 1998 Californië, 1999 Beijng, 2000 Canada, 2001 Andalusië en Canada, 2002 Nijl cruise en Thailand, 2003 Dominicaanse Republiek, 2004 Midden Amerika en Madeira, 2005 Canada en Kreta, 2006 Australië en Tasmanië, 2007 Canada, 2008 Aruba en Spanje, 2009 Zuid Afrika, 2010 Canada en Gran Canaria, 2011 Turkije en Spanje, 2012 Gambia, 2013 Portugal, 2014 Nieuw Zeeland, 2015 Spanje 2016 Spanje, 2017 Kaap Verdië en Spanje, 2018 Cuba en Spanje, 2019 Suriname en Marokko. Door de Corona vanaf 2000 geen grote reizen meer gemaakt, maar in oktober 2022 zijn we toch weer een maandje naar Marbella gegaan.

Vanaf 2012 gaat Wijnie elk jaar in september met Lia van Strien 10 dagen naar Noor Leenders in Alicante. Precies in die periode ging ik dan alleen naar mijn familie in Californië 2012 en 2015, naar Canada in 2011 en 2013, en 2016 en naar Florida in 2014.

Met de pharmaceutische industrie maakte ik met huisartsen regelmatig een studiereis. Naast het wetenschappelijk gedeelte had de reis ook altijd een cultureel aspect. Veel steden in Europa heb ik bezocht zoals Bazel, Rome, Barcelona, Lissabon, Boedapest, Londen, Florence, Cambridge, Göteborg en het eiland Jersey. Maar de wetenschap werd af en toe gecombineerd met skiën in Oostenrijk en Zwitserland of wielrennen in de Elzas, Frankrijk en Italië.

Mijn heftigste "studiereis" was naar Italië in 1995: donderdagmiddag 30 maart vertrek met de bus vanuit Oss naar Verona, vrijdag overdag fietsen rond het Gardameer, vrijdagavond nascholen, zaterdagochtend met de bus naar Genua, zaterdagmiddag 110 km fietsen van Genua naar San Remo over de Capo Berta, de Cipressa en de Poggio, zaterdagavond nascholen en daarna weer de bus in om zondagmiddag 2 april weer in Oss thuis te komen. Natuurlijk begon op maandagochtend om 8 uur weer gewoon mijn spreekuur.

De mooiste studiereis was in 2007 en 2012 naar Tanzania met een studie over tropische ziekten en afgewisseld met safari's. We sliepen daar in lodges en bezochten ook nog ziekenhuizen in Arusha, aan de voet van de hoogste berg van Afrika, de Kilimanjaro

Het summum waren de reizen naar keuze was met mijn 3 dochters afzonderlijk na hun afstuderen. Allereerst ging ik in 1998 na het HAVO examen van Annemarie naar China. Met Monique maakte ik na haar arts-examen in 2002 een rondreis door Thailand. Als laatste maakte ik met Evelyn van 16 maart tot 30 maart 2004 een rondreis door Midden Amerika, nadat ze haar studie fysiotherapeut afgerond had.