Werken voor Ananse in Ghana met uroloog Adriaan Smans

1 april 2013 - Oss, Nederland

Bij mijn afscheid in 2011, als huisarts in Oss, heb ik aan mijn patiënten gevraagd om geld te doneren voor de Stichting Ananse. Op 3 februari 2012 ben ik met Adriaan Smans en nog 3 urologen een maand naar Ghana gegaan om daar te kijken, hoe het gedoneerde geld het beste besteed kan worden.

Bij aankomst in Ghana hebben we ons over 2 ziekenhuizen verdeeld. Herman Bakker en Jacques Bogdanowicz gingen werken in Battor en Adriaan, Bert Welling en ik gingen  4 weken opereren in het Holy Family Hospital in Nkawkaw, 200 km ten noorden van Accra.

We sliepen daar in een stoffig huisje op het ziekenhuisterrein en werden liefdevol verzorgd door nonnen, die daarnaast ook nog een taak vervulden in het ziekenhuis. We zagen op de polikliniek patiënten met urologische problemen, die mogelijk operatief behandeld konden worden. We maakten tijdens de spreekuren een selectie en hebben daaruit ongeveer 100 operaties verricht bij meestal mannelijke patiënten.

Persoonlijk heb ik volop mee mogen assisteren bij de operaties en mij zo een beeld kunnen vormen over de medische noden in ontwikkelingslanden.

Tijdens mijn verblijf heb ik een bestemming gezocht voor de € 15.000, die ik van dankbare mensen in Oss ontvangen heb. Er was in het ziekenhuis een tekort aan van alles. Het toeval wilde dat het Sint Anna Ziekenhuis in Oss en het Sint Joseph Ziekenhuis in Veghel in 2013 gesloten werden en overgingen naar het nieuwe Bernhoven Ziekenhuis in Uden.

Met mijn Osse fietsvrienden heb ik vlak voor de sloop uit beide ziekenhuizen de overbodige medische apparatuur weg mogen halen. Al die spullen zijn, in een grote door mij aangekochte zeecontainer, naar het ziekenhuis in Ghana vervoerd.

Ik hoop dat ze daar nog steeds baat hebben van de gulle giften van mijn afscheid.