Dag 18, donderdag 23 januari 2014, Nelson naar Sandy Bay in Abel Tasman Park, 20 km

23 januari 2014 - Marahau, Nieuw-Zeeland

Gisteravond heerlijke BBQ met entrecote en zalm op de huid gebraden. Het is een frisse nacht door een onbewolkte sterrenhemel, dus bij het fietsen 's morgens vroeg doe ik de mouwtjes aan, het is 12 graden. Ik vind bij de haven een bronzen standbeeld van Abel Tasman met een meeuw op zijn kop, die niet bang is. Bij thuiskomst zijn er wolken uit de bergen voor de opkomende zon gekomen. We breken op en gaan op aanraden van Peter Aanhane en Arie Ouwehand naar Matahua, maar doen eerst nog boodschappen en een cappuccino in Motueka. Tijdens het winkelen is er alarm, iedereen moet heel snel de winkel uit. Als we buiten staan en de grond nog steeds niet beweegt, blijkt het een vals brandalarm te zijn.

We hopen in Matahua, 20 km verderop, een camping te vinden op het strand, echter de aanbevolen Old MacDonalds Farm ligt 2 kilometer lopen van het dichtstbijzijnde strandje, dat is voor ons bejaarden te ver lopen. De zon breekt er weer door en die steekt. Wijnie vindt nu verkoeling in een ijskoud beekje dat langs de camping loopt. Voor mij is zwemmen in dat koude water levensgevaarlijk.

Als Wijnie met een boek onder een boom zit, ga ik met de fiets hier de omgeving verkennen. We staan namelijk op de rand van het Abel Tasman Nationaal Park. Vanaf hier kan je een 4-daagse trail lopen langs de kust naar de Golden Bay. Onderweg heb je dan mooie uitzichtpunten en er liggen zeehonden op de klippen. Ik doe een stukje van de trail met de racefiets aan de hand, want mountainbiken mag niet op de trail. Stiekem, als er geen wandelaars zijn en waar het vlak is, pak ik de fiets, ik heb tenslotte een slechte heup als excuus. Bij het eerste strandje laat ik een foto van mij maken met de zee als achtergrond. Daarna beklim ik de andere kant met de Sandy Bay om de Split Apple Rock te zien. Die rots kan ik niet vinden, maar ik word wel beloond met prachtige vergezichten.

Als het morgen mooi weer is nemen we de Watertaxi, als het bewolkt is rijden we door naar de Golden Bay. Er is hier geen verbinding met Vodafone op de camping, ook niet als ik terugfiets naar het dorpje Marahua, dus het dagverslag komt een dag later.