Dag 8, maandag 13 januari, Te Puke, Whakatane en Ohiwa Beach bij Opotiki, 125 km

13 januari 2014 - Opotiki, Nieuw-Zeeland

Pas om 8 uur word ik wakker uit een Nederlandse droom, ineens lig ik naast Wijnie in Nieuw Zeeland, ik heb een douche nodig om echt wakker te worden. Het is bewolkt, dus breken we op en gaan boodschappen doen in Te Puke. Dinsdag en woensdag wil ik de kustweg langs de Stille Oceaan rijden langs de East Coast. Dat is een zeer dun bevolkt gebied met voornamelijk Maori bewoners zonder voorzieningen op 370 km kustweg van Whakatane tot Gisborne. In de supermarkt van Te Puke doen we boodschappen. De prijzen zijn hoger dan in Nederland, zelfs de Marlbourough wijnen van het Zuid Eiland, die wij zo lekker vinden, zijn bij de Gall en Gall goedkoper.

Wijnie heeft ondanks 2 injecties in- en rond het linker heupgewricht nog veel pijnklachten vanuit de rug, ze kan niet lang op een rechte stoel zitten. Gelukkig vinden we bij de plaatselijke Boerenbond een relax-armstoel, die ook plat kan. Een goede stoel tijdens een vakantie is erg belangrijk.

In het binnenland is het bewolkt met regen, wij kunnen de bui aardig voorblijven en maken af een toe een stop bij een mooi uitzichtpunt om wat te drinken en voor de lunch.

Whakatane heeft een leuk haventje met het vertrekpunt voor een dagtocht naar het vulkanische White Island. Dat eiland ligt 51 km uit de kust en kan met een snelle boot op 1 dag bezocht worden. Dat interessante tripje over zee, zou ik best wel willen maken maar dat kan ik Wijnie niet aandoen. Als het weer morgen tegenzit ben ik zeeziek en Wijnie verregend.

Daarom rij ik door naar een mooie Holiday Parks camping aan het Ohiwa strand bij Opotiki. Wijnie neemt nog een zeebad met een watertemperatuur van Nederlandse zomerwaarden. Ik ga daarna de gas-barbecue aansteken, waarop we een moot Nieuw Zeelandse zalm grillen met een lekkere salade en een grote rode aardappel, gegaard in de aluminiumfolie, gevuld met kruidenkaas.  Dat smaakt veel beter dan de te gare entrecote van gisteren op de camping.