Dag 6. Woensdag 8 februari 2012. Opereren, polikliniek draaien en voetbalwedstrijd Gambia - Ghana.

8 februari 2012 - Nkawkaw, Ghana

Vannacht geen harmattan woestijnwind, dus vanmorgen is de zon weer brandend zichtbaar. We beginnen met een orchidopexie operatie bij een 9 jarig jongetje. De testikel zat in de buikholte en was met moeite in de balzak te brengen. Gelukkig is de kleur van de testikel goed gebleven, dus kan dit jongetje nog kinderen krijgen. Daarna een 14 jarig meisje, die al 12 jaar een urinecatheter heeft ivm een urineretentie. Op de polikliniek vonden we met de echo een cysteuze tumor in de onderbuik. Bij cystoscopie onder narcose blijkt ze een grote blaasdivertikel te hebben. Zoiets zie je in Nederland nooit op die leeftijd. Als er een cystogram op de röntgenologie gemaakt kan worden, wordt ze volgende week geopereerd. Bert gaat 's middags de röntgen "bewerken" een onderzoek te doen dat ze hier niet kennen.

Ik ga intussen met een koffer vol met terug gegeven medicijnen uit Nederland naar de vrouwelijke apotheker. Ik adviseer haar goed naar de aangeboden medicijnen te kijken. Alleen medicijnen, die voor Ghanese begrippen medisch verantwoord zijn, mogen gebruikt worden is mijn advies.

80% van de mensen in Ghana is aangesloten bij een ziektekostenverzekering. De premie is 14 Cedis per jaar. Voor 1 Euro krijg je 2.20 Cedis. Een Cedi is dus een onze gulden van vroeger. Met deze ziektekosten verzekering van ruim € 6,- / jaar ben je erg "basaal" verzekerd, dus moet je nog veel bijbetalen als je "extra zorg" wilt.

Om 13 uur gaan Bert en ik zonder lunchpauze aan het middagspreekuur beginnen. Adriaan gaat alleen verder met het OK programma en doet alleen nog 2 TURP's en een meatotomie.

Bert en ik zien samen 's middags alleen maar oude mannen met prostaatklachten of jonge mannen die ooit buiten het potje gepiest hebben en daar nu nog erg vervelende mictieklachten aan overgehouden hebben. Opvallend is dat deze jongemannen eerlijk hun escapades opbiechten en onze donkere leerling-verpleegkundige gniffelt mee op de antwoorden van deze jongemannen. Vreemd-gaan voor de man in Ghana betekent voor hen vaak een urethrastrictuur en daarvoor hebben wij een voor hen vervelende behandeling bedacht. Kweken op gonorroe en bloedonderzoek op HIV is erg ingewikkeld in Nkawkaw, dus dat doen we niet.

Bert heeft veel last van de schreeuwende kinderen op de SEH naast ons. Hij heeft door het omgevingslawaai moeite bij de les te blijven. Ik probeer hem op het juiste spoor te houden en samen komen we tot "mooie" adviezen.

Om 16 uur begint de wedstrijd Zambia- Ghana. De vele wachtende mensen op de poliklinieken kunnen buiten de wedstrijd volgen op een kleine TV bij de administratie. Af en toe ga ik buiten kijken of er een doelpunt gevallen is, omdat er veel gejuich klinkt. Om kwart voor zes scoort Zambia een doelpunt. Ghana ligt uit de Africa cup en zal geen finale spelen.