Dag 8. Vrijdag 10 februari 2012. Internetverbinding zoeken en verschil tussen Ghana en Nederland.

11 februari 2012 - Nkawkaw, Ghana

Dag 8. Vrijdag 10 februari 2012. Internetverbinding zoeken en verschil tussen Ghana en Nederland.

Vanmorgen stond voor mij in het teken verbinding proberen te krijgen met het internet.

Op de kinderafdeling mocht ik gebruik maken van de computer van dr Amuzu, maar ook daar doet internet het niet. Met de chauffeur Tedzu ben ik naar een Vodafone winkel in de stad gegaan en heb een Ghanese telefoonkaart gekocht. Na 46 Cedis afgerekend te hebben blijkt het kaartje niet in mijn Ipad te passen. Een 1/2 uur overleggen met Vodafoon levert het advies op zelf naar Accra te gaan, dat is 3 uur rijden over slechte wegen. In een obscuur ander telefoonwinkeltje kan ik het kleine telefoonkaartje nog kleiner laten snijden met een roestig scheermesje.  Uiteindelijk kreeg ik verbinding met Vodafone, maar dan heb je nog geen verbinding met het internet. Niemand in telefoonwinkel had ooit een Ipad gezien, laat staan weet niet hoe je een Ipad opstart met internet. Uiteindelijk is het me na 2 uur uitproberen toch gelukt.

Adriaan en Bert opereren weer de hele ochtend. Ik geniet vandaag van alle vriendelijke donkere mensen om hen heen op de OK

Er zijn veel verschillen tussen Ghana en Nederland:

• hier is het dertig graden of meer, geen zon, mistige lucht met maar 300 meter zicht door woestijnstof in de lucht
  • afgelopen week geen blanken gezien, behalve de zusters van de Holy Spirit en enkele Chinezen
  • blanken worden met belangstelling bekeken en we worden door iedereen erg vriendelijk begroet
  • geen sigaretten rokende mensen, dus hier weinig of geen astma /copd met vaatziekten
  • er zijn veel mensen op straat met lichamelijke handicaps, wel of niet lopend met een stok
  • geen bedelaars, geen honger, Ghanezen zijn hier geen toeristen gewend
  • Ghanezen zijn erg geduldig, iedereen wacht zonder morren, morgen is er weer een warme dag
  • kleurige kleding, maar wel erg vies door het rode stof van de harmattan
  • genitale delen worden niet altijd bedekt in het openbaar
  • als er auto's rijden dan zijn het merken van Aziatische makelij vnl kleine Daiwoo taxi's
  • alle zijwegen zijn zandpaden
  • huizen zijn kleine houten hutten, buiten wordt gekookt op houtvuurtjes
  • er zijn geen winkels, alles wordt op straat verkocht op marktkramen
  • voorwerpen worden alleen maar op het hoofd vervoerd
  • Engels is de voertaal, maar de meeste mensen spreken Twi of Ashanti

Vanmiddag weer poli gedaan en na het avondeten visite gelopen op de mannenzaal. Bert heeft een avondvisite aangekondigd, maar hij had niet gezegd hoe laat hij zou komen. 40 mannen liggen verdeeld over 2 zalen met 15 verpleegsters of verplegers. Alle spoelzakken van de TURP's of open prostatectomiën waren toevallig net leeg. Voor een uroloog is dat een "doodzonde" Als een spoelzak leeg is, verstopt de katheter. De verpleging wordt toegesproken, maar of het helpt?!

Het weekend is begonnen. De komende nacht zal onrustig worden door trommelgeluiden, want morgen is de bij de ziekenhuispoort aangekondigde begrafenis van de moeder van de heer Boateng.