Dag 10, woensdag 15 januari 2014, Araroa naar Tarapouri Beach bij Gisborne, 160 km.

15 januari 2014 - Gisborne, Nieuw-Zeeland

Tijdens mijn vroege ochtend fietstocht wil ik het meest oostelijke puntje van het Noord Eiland bereiken. Daar staat aan het eind van een 21 km lange weg de East Cape Lighthouse. Helaas wordt de weg er naar toe na enkele kilometers onverhard. Mijn tot 6 bar opgepompte racebandjes maken verder fietsen tot een martelgang en tevens is er het risico op lekke banden. Dus laat ik de vuurtoren maar voor wat die is en fiets een stuk naar het noorden. Veel vegetatie is hier nog, zoals de Maori's die hebben ontdekt toen ze hier aan land kwamen. Ongeveer 800 jaar geleden kwamen de stamvaders van Nieuw Zeeland uit Polynesië, waarschijnlijk van Tonga. Uit DNA onderzoek is gebleken dat in die tijd al minstens 100 tot 200 mensen, waaronder ten minste 50 vrouwen, de eerste bewoners waren. Alleen dan is het mogelijk in de 18e eeuw een bevolkingsomvang te krijgen van 100.000 mensen. De Maori's hebben zich langzaam over de eilanden verspreid, maar hier in het noordoosten zijn de meeste autochtonen. In die 8 eeuwen heeft de Maori-taal zich niet ontwikkeld tot afzonderlijke dialecten. Tussen 1863 en 1872 hebben de Maori's onderling en met de Britten gevochten over landbezit. Na de ondertekening van het verdrag van Waitangi is de integratie tussen blanken en Maori democratischer verlopen. De Maori's zijn bekend om hun zang en dans, verder zie je veel van hun houtsnijwerk bij kerken, scholen en voorraadschuren. We hebben de mooiste Maori-kerk gezien in Tikitiki, gebouwd ter nagedachtenis aan de Maori-strijders, die meevochten in het Nieuw Zeelandse leger op de slagvelden van de 1e wereldoorlog. Verder zien we in Te Araore de grootste en oudste (600 jaar) pohutukawa-boom van Nieuw Zeeland. Deze "kerstboom" bloeit rond de kerst mooi rood.

Vlak voor Gisborne zien we tenten, caravans en campers op het strand staan. Voor ons is er ook nog een mooi plekje strak aan zee. Mijn dagverslag schijf ik nu op het strand 30 meter van de branding en ons uitzicht is ook vannacht fenomenaal. Helaas is hier geen satelliet verbinding met Nederland, dus zal het verslag een dag later binnenkomen. Misschien blijven we hier morgen wel een dag staan, want het is hier prachtig en de zon schijnt. Morgen moet ik dan wel op de fiets naar Gisborne om de ferry naar het Zuid Eiland te regelen. Vanmiddag hoorde ik van Nederlanders dat 1 van de 2 veerboten kapot is, dus reserveren voor een overtocht volgende week is wel noodzakelijk.